Edyta Witkowska-Grześkiewicz
Dyrektor Zarządzający marki Bruk-Bet Solar (największy polski producent modułów PV) oraz założycielka i Prezes Zarządu Bruk-Bet PV (sprzedaż hurtowa urządzeń fotowoltaicznych). Od ponad 5 lat wyznacza kierunki rozwoju w firmie związane z podnoszeniem sprawności produkowanych modułów i koncentracją nad innowacyjnymi rozwiązaniami z zakresu fotowoltaiki. Idąc w ślad za misją firmy Bruk-Bet angażuje się wydarzenia mające na celu promowanie proekologicznych rozwiązań przyczyniających się do zwiększania efektywności energetycznej i czystości powietrza. Prywatnie miłośniczka architektury i budownictwa energooszczędnego.

Aurelum
Zaczniemy nieco przewrotnie – czy w dobie rozpowszechnionego stawiania na ekologię, koniunktury na energię słoneczną, afirmacji i przychylności społeczeństwa oraz rządowego patronatu (np. program Mój Prąd 2020) trzeba w ogóle przekonywać do fotowoltaiki? Popyt na tego rodzaju rozwiązania energetyczne jest entuzjastyczny. Na czym więc polegają sprzedaż i promocja instalacji fotowoltaicznych w takim kontekście?

Bruk-Bet Solar
Rzeczywiście, w ciągu ostatnich dwóch lat branża fotowoltaiczna przeżywa intensywny rozwój, ciesząc się nieustającą popularnością wśród konsumentów. W związku z tym wszelkie działania promocyjne, również te bezpośrednio związane ze sprzedażą, opierają się w tej chwili na przedstawianiu możliwości jakie daje fotowoltaika i jej wpływu na nasze codzienne funkcjonowanie – oszczędność, ekologia, wygoda i bezpieczeństwo. Jako polski producent modułów PV szczególny nacisk kładziemy na edukację społeczeństwa. W swoich środkach przekazu staramy się pokazać, jak ważne są gwarancje, certyfikaty i testy modułów PV, a także ich pochodzenie. Uważamy że rzetelna wiedza stanowi gwarancję bezpieczeństwa i podstawę w dokonywaniu właściwych wyborów.

Instalacja 9,77 kWp - Kraszewice

Instalacja o mocy 9,77 kWp w Kraszewicach – moduły Bruk-Bet BEM 315

Aurelum
Odwołując się do historii: dlaczego fotowoltaika? Ponad 35 lat temu to musiała być dosyć odważna decyzja biznesowa. Może nawet szokująca swym rozmachem. Wszak wolnorynkowy kapitalizm jeszcze nie majaczył za horyzontem. W tym aspekcie wydaje się, iż pewien wariant sprofilowania, tudzież wycyzelowania działalności 8 lat temu jako Bruk-Bet Solar to już tylko naturalny, racjonalny oraz oczywisty krok.

Bruk-Bet Solar
Sam okres istnienia firmy – 36 lat – należałoby w związku z zadanym pytaniem dookreślić. Bruk-Bet działa na polskim rynku budowlanym już od ponad 36 lat i jest znany głównie z produkcji kostki brukowej i płyt tarasowych. Jednak wielką siłę firmy budują także jej marki: Termalica®, Bruk-Bet Solar®, Georyt® i Intrac®, będące liderami w swoich branżach. Marka Bruk-Bet Solar została utworzona w 2011 r., początkowo pod nazwą Georyt Solar. Był to czas, kiedy w Polsce o fotowoltaice mało kto wiedział, a więc była to bez wątpienia decyzja innowacyjna i perspektywiczna. Prezes Zarządu pan Krzysztof Witkowski postanowił poszerzyć portfolio firmy o nową dziedzinę Energetykę Odnawialną, która wpisuje się w rozwój budownictwa energooszczędnego a przede wszystkim jest neutralna dla środowiska.

Aurelum
Jakie walory i atuty decydują o sukcesie? Dzięki czemu Bruk-Bet Solar stał się liderem wśród producentów modułów solarnych? Pytając lapidarnie: dlaczego Wy, a nie konkurencja? Wpływ na to miały proweniencja i polski kapitał, zdeterminowanie technologiczne, osiągane certyfikaty, wyznawane w biznesie wartości z prymatem szacunku i pasji?

Bruk-Bet Solar
Bez wątpienia wszystko zależy właśnie od definicji sukcesu, na który składa się wiele czynników. W tej chwili produkujemy około 120 MW rocznie, ciągle inwestujemy w rozbudowę i unowocześnianie naszej linii produkcyjnej w oparciu o urządzenia szwajcarskiej firmy Meyer Burger. Nasze produkty znane są z wysokiej jakości i solidności wykonania. Są to moduły certyfikowane, posiadające nie tylko podstawowe, wymagane w branży uprawnienia, ale też certyfikaty ekstremalne, świadczące o wysokiej wytrzymałości. Jako polski producent stanowimy gwarant bezpieczeństwa. Nasze certyfikaty gwarancyjne otrzymuje każdy klient końcowy, który posiada instalację na modułach BBS, co wciąż jest jeszcze ewenementem na rynku. Jesteśmy rodzinną firmą z polskim kapitałem i wieloletnim doświadczeniem na rynku. Nasze portfolio jest zdywersyfikowane, co pozwala zachować stabilność w czasach słabej koniunktury gospodarczej.

Aurelum
Które z Państwa produktów cieszą się największym powodzeniem i uznaniem? W asortymencie Bruk-Bet Solar znajdują się serie modułów Extreme, Nivo Extreme, Extreme Plus. Dla kogo są one dedykowane? Kim są Państwa odbiorcy?

Bruk-Bet Solar
Niesłabnącym powodzeniem, z pewnością ze względu na walory estetyczne, cieszą się moduły typu Full Black – wykonane z czarnej folii elektroizolacyjnej w czarnej ramie. Klienci wybierają też najczęściej moduły o mocy 320W oraz 380W. W roku 2020 wprowadzamy do oferty nowe serie: Extreme z ogniwami typu PERC, Nivo Extreme z modułami typu PERT (bifacial) oraz Extreme Plus 66-ogniwowe moduły fotowoltaiczne o mocach 355W i 360W. Zastosowane nazwy odnoszą się do wysokiej jakości tych produktów i ich ekstremalnej wytrzymałości oraz odporności na warunki zewnętrzne, co potwierdzają liczne certyfikaty wystawione przez zewnętrzne ośrodki badawcze. Moduły tych serii zostały poddane ekstremalnym testom przyspieszonego starzenia, które odzwierciedlają rzeczywiste zużycie modułu przez kilkadziesiąt lat pracy. Ponadto odznaczają się one odpornością na obciążenie statyczne 8000 Pa, na siłę wiatru 5400 Pa oraz na uderzenie kuli gradowej lecącej z prędkością 122km/h. Nasza oferta dostosowana jest do każdego rodzaju instalacji PV.

Nowa seria modułów Bruk-Bet Extreme

Aurelum
W jakich przestrzeniach przejawia się roztropność i racjonalność Bruk-Bet Solar? To nie tylko przytaczane bazowanie na nowoczesnej technologii w procesie produkcji. To również służba w imię edukacji oraz dążenia dydaktyczne. Niezwykle dostojna praktyka – tym bardziej, że nie jest ona branżową normą. Na czym polegają szkolenia i wykłady i dla kogo są skierowane?

Bruk-Bet Solar
W Bruk-Bet Solar już od początku 2019 roku organizujemy przede wszystkim jednodniowe, bezpłatne Fotowoltaiczne Szkolenia Produktowe, w których zakres wchodzą zajęcia teoretyczne z budowy i działania modułów fotowoltaicznych oraz sytuacji na rynku fotowoltaiki w Polsce (systemy wsparcia, dotacje, branża instalatorska). Już tylko w 2019 roku przeszkoliliśmy 256 osób. Szkolenia są przeznaczone dla klientów i partnerów Bruk-Bet Solar, którzy pracują w branży fotowoltaicznej i chcą poszerzyć zakres prowadzonej działalności o montaż lub sprzedaż instalacji PV. Ponadto jesteśmy współorganizatorem dwudniowych Certyfikowanych Szkoleń Fotowoltaicznych, które prowadzi firma Bruk-Bet PV, zajmująca się sprzedażą urządzeń do instalacji PV.

Aurelum
Dofinansowanie i dotowanie udzielane jest nie tylko na niwie kształcenia. W zdrowym ciele, zdrowy duch. Społeczne inicjatywy to również Bruk-Bet Termalica Nieciecza, klub piłkarski z aspiracjami i ekstraklasowym doświadczeniem. Skąd pomysł na ten rodzaj promocji, wybiegający (nomen omen) poza lokalny patriotyzm?

Bruk-Bet Solar
Sponsorem strategicznym klubu sportowego Bruk-Bet Termalica Nieciecza jest firma Bruk-Bet Sp. z o.o., która zaangażowała się mocno we wsparcie niecieczańskiej drużyny początkiem XXI wieku. Początki piłki nożnej w Niecieczy sięgają natomiast lat 20 XX wieku. Wraz z rozwojem firmy, naturalnym wydawało się niesienie wsparcia lokalnym inicjatywom, bo Bruk-Bet wspiera również Amatorski Zespół Teatralny Niecieczanie. Budowa stadionu, inwestycja w zawodników już od ich najmłodszych lat wynika również z zamiłowania do sportu, zwłaszcza piłki nożnej, o której można powiedzieć, że jest sportem narodowym Polaków.

Aurelum
Podsumowując. Największy sukces Bruk-Bet Solar? Co napawa Was szczególną dumą?

Bruk-Bet Solar
Dla nas największym sukcesem jest ciągły rozwój firmy oraz niesłabnące zaufanie i zainteresowanie naszych Klientów.

Aurelum
By nie uwłaczać transparentności – a najsłabsze ogniwo? Gdzie Bruk-Bet upatruje obszaru zdatnego do wywindowania się od perfekcji?

Bruk-Bet Solar
Najsłabszym ogniwem może być w tym kontekście wydajność produkcji, która z jednej strony daje nam status największego producenta w Polsce, z drugiej jednak jest znacząco niższa w porównaniu do światowej czołówki producentów głównie z Chin, gdyż nie jest liczona w GW rocznie. Mniejsza skala produkcji ma też swoje atuty pozwala na przeprowadzanie szczegółowej kontroli jakości automatycznej oraz optycznej przez kontrolerów na stanowiskach testowych. W dodatku daje możliwość kastomizacji produktu, dzięki czemu możemy dopasować produkty ściśle do potrzeb naszych Klientów i wymogów rynku.

Aurelum
Serdecznie dziękujemy za rozmowę i poświęcony Nam czas.

Bruk-Bet Solar
Również dziękujemy.